Angol nyelvi játszó a Szivárvány Óvodában
Újdonság: nem nyelvtanulás, hanem nyelvelsajátítás történik, az anyanyelv-elsajátításhoz hasonlóan.
Türelem: Mennyi idő alatt sajátította el a gyermek az anyanyelvét? Óvodánkban naponta.
Csoportunk előnye: van több angol anyanyelvű, vagy a családban is angolt halló – angolul is kommunikáló gyermekünk.
(A képen az Erasmus+ program keretében az angol mozgásos játékot próbálták ki a gyerekek a Csicsergő csoportban.)
Cél
- Megismertetni és megszerettetni az angol nyelvet.
- Örömteli ismerkedést biztosítani a nyelvvel, sikerélményt biztosítani a kicsiknek.
- A világra nyitott és érdeklődő gyermekek nevelése, akik képesek a különböző kultúrákat megismerni, megérteni.
Feladat
- Fenntartani és megtartani a gyermekek nyelv iránti érdeklődését, kíváncsiságát.
- Többféle tanulási stílus alkalmazásával és a gyerekek saját kreativitására építve élvezetessé tenni a foglalkozásokat.
- A gyermekek kommunikációs készségének fejlesztése játékos szituációkon keresztül.
Eszközök
- A magyar nyelvű foglalkozásokhoz is használt bábok, képek, memóriajátékok, párosítók és a csoportszoba minden játékszere, rajzeszköze, alkalmanként színezőlapok, feladatlapok.
Néhány módszertani alapvetés
- Az elsajátítás alapja a sok hallás és összekapcsolás a tevékenységgel.
- A mindennapi tevékenységek közben is gyakran hallják a kifejezések angol megfelelőit (üdvözlés formái, udvariassági formák, mosdóhasználat, öltözködés, egyszerű utasítások).
- Nem elég mondani, mindent csinálni és mutatni is kell. (Gesztusok, mimika nagy jelentősége!)
- Nem javítunk, hanem helyesen visszatükrözünk – akár az anyanyelv-elsajátításnál.
- Egyszerű, rövid kifejezések – nem szavakat vagy nyelvtant tanulunk!
- Nem erőltetjük a megszólalást.
- Új fogalmat akkor célszerű bevezetni, ha magyarul már van ismeret. Támaszkodunk a magyar nyelvű foglalkozások alapját képező tematikus tervre.
A főbb műveltségi területek itt is megjelennek:
Külső világ tevékeny megismerése – környezetismeret, Környezetünk mennyiségi és formai összefüggései – matematika, Verselés, mesélés, Ének, zene, énekes játék, gyermektánc,Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka, mozgás, testnevelés.
Előtérben a komplex feldolgozás (legalább 3 műveltségi terület megjelenése alkalmanként).
Ugyanazt a témát többféle játékkal dolgozzuk fel, ezeket a magyar foglalkozásokon is használjuk. Pl. nevezd meg!, mi hiányzik, barkochba, sorba rendezés, visszhang-játék, memóriajáték, dominó, halmazokba rendezés, ki a gyorsabb?, mi van rajta – takarásból megjelenő kép, kinél van a…, mi van a képen – utánozd, mutasd be!, találd meg!, igaz-hamis, tapogatós-kitalálós. Énekek, mozgásos játékok, barkácsolás, egyszerű mese – képi segítséggel.
A gyermekeknek biztosítjuk az élményszerű tanulás lehetőségét.
Rangics Jánosné óvodapedagógus